Studija o motivatorima i barijerama za online kupovinu E-potrošača u Srbiji
Oko polovina građana Srbije koristi internet svakodnevno, najviše na računaru ili laptopu (90% korisnika), ali i na telefonu (57% korisnika). Iako se internet najčešće koristi za pretragu informacija i komunikaciju, otprilike ¼građana ga koristi zaonline kupovinu proizvoda i usluga.
Procenat online kupaca među internet korisnicima je niži u Srbiji nego u većini EU zemalja, što ukazuje na nisku razvijenost tržišta e-trgovine. Međutim, 23% nekorisnika planira da počne da koristi internet u budućnosti, a otprilike polovina internet korisnika koji ne kupuju online pretražuje proizvode i usluge online, što ukazuje na veliki potencijal razvoja e-trgovine. Mlađi, visokoobrazovani i građani s višim prihodima češće kupuju online, pa se može očekivati da će i među onima koji ne kupuju online ove grupe najverovatnije razmotriti online kupovinu, i oni bi trebalo da budu glavna ciljna grupa za promovisanje online kupovine.
Nepostojanje mogućnosti da se proizvod proba, predstavlja glavnu barijeru za one koji ne kupujuonline. Istovremeno, pogrešan proizvod ili proizvod sa pogrešnim karakteristikama, predstavlja glavni rizik za online kupovine za one koji ne kupuju online, što je potkrepljeno i stvarnim iskustvima kupaca. Sa druge strane, polovina onih koji ne kupuju online se plaše krađe podatka i novca preko interneta, a za trećinu ovi problemi predstavljaju barijeru za upuštanju u online kupovinu, iako su ovi slučajevi izuzetno retki među stvarnim online kupcima.
Veoma mali broj korisnika interneta je upoznat sa pravima koja imaju online kupci, a većina ne bi znala kome da se obratiu slučaju problema tokom online kupovine. Međutim, oko 70% online kupaca koji su naišli na neku teškoću prilikom online kupovine, su kontaktirali nekoga (najčešće prodavca) u nameri da reše problem, što je procentulano manje nego među zemljama EU (80%).
Među online kupcima ali i onima koji ne kupuju online, bezbednost sajta je veoma bitan faktor odluke za online kupovinu, a generalna reputacija sajta/kompanije kao i preporuke od strane prijatelja i porodice se smatraju najboljim indikatorima bezbednosti sajta. Pozitivna iskustva – brze i jednostavne kupovine i široka ponuda proizvoda i usluga su glavni razlozi za preporuku online kupovine.
Online kupci ali i oni koji ne kupuju online, prepoznaju slične prednosti online kupovine – praktičnost, ušteda vremena, pristupačnost i šira ponuda. Pored bezbednosti, pristupačna cena, brzina isporuke i jednostavna procedura kupovine, su veoma bitni kako za online kupce, tako i za one koji ne kupujuonline. Pored toga, online kupcima je važan iprecizan opis proizvoda.
Odeća, obuća, nakit i modni detalji, zatim elektronika, su roba koja je najpoželjnija za onlinekupovinu među online kupcima, ali i onima koji ne kupuju a razmotrili bi online kupovinu. Većina internet korisnika preferira domaće sajtove za online kupovinu – najviše zato što veruju da su sigurniji u odnosu na strane sajtove. Iz istog razloga, većina plaća pouzećem, iakose smatra da platne kartice predstavljaju najlakši i najbrži način plaćanja.
Ovo su samo neki od nalaza istraživanja “ISTRAŽIVANJE BARIJERA I MOTIVATORA E-POTROŠAČA U SRBIJI” koje je u okviru projektnih aktivnosti urađeno od jula do oktobra 2015. (MASMI, Beograd).
Prezentacija sa rezultatima istraživanja dostupna je na linku.
izvestaj_razvoj-e-poslovanja-masmi-beograd