DODELJENI PRVI E-TRUSTMARK SERTIFIKATI
Trideset pet malih i srednjih preduzeća i preduzetnika u Srbiji dobilo je oznaku poverenja u elektronskoj trgovini (E-Trustmark) koja je dodeljena u okviru aktivnosti projekta Razvoj elektronskog poslovanja. Dodela oznake poverenja predstavlja inicijativu za uvođenje E-Trustmark principa i praksi u poslovnu zajednicu Srbije.
Svečana dodela sertifikata za dostizanje visokih standarda u elektronskoj trgovini za dobijanje oznake poverenja, koji se dodeljuju prvi put u Srbiji, održana je u Beogradu 14. juna 2016. Sertifkate su uručili Oskar Benedikt, zamenik šefa Delegacije EU u Srbiji i Vesna Kovač, državni sekretar Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija.
Obraćajući se prisutnima, Vesna Kovač je istakla da je osnovna prepreka elektronske trgovine u Srbiji je strah potrošača prema trgovini preko interneta. Zamenik šefa Delegacije EU u Srbiji Oskar Benedikt rekao je da će uvođenje standarda u elektronskoj trgovini biti korisno za ekonomiju Srbije i za put ka EU.
Benedikt je naglasio da Evropska komisija preduzima mere za poboljšanje elektronske trgovine – predlaže ukidanje neopravdanog geo-blokiranja, veću transparentnost i regulatorni nadzor kako bi potrošači i trgovci ostvarili prednosti jevtinije isporuke i jednostavnijih opcija za reklamaciju robe.
Lešek Jakubovski, vođa projekta istakao je da su preduzeća koja su dobila oznaku poverenja u e-trgovini u Srbiji ispunila visoke standarde u pogledu transparentnosti podataka o svom radu, poštovanja zakona, davanja informacija potrošačima o proizvodima i uslugama, kao i poštovanja njihovog prava za vraćanje robe i postupanje po žalbama. On je naglasio da je cilj projekta da se u Srbiji dostignu isti standardi u elektronskoj trgovini koji se primenjuju u EU.
Prisutnima su se obratili i Igor Vranješević iz agencije Jumbo travel i Nataša Đelošević, izadvačka kuća Clio kojima su dodeljeni sertifikati.
Svrha E-Trustmark oznake je unapređenje kvaliteta domaćih internet prodavnica i uspostavljanje poverenja između internet trgovaca/pružalaca usluga i potrošača koji koriste elektronsku trgovinu.
Mala i srednja preduzeća i preduzetnici, koji su stekli pravo da na svom websajtu prikažu oznaku poverenja projekta Razvoj elektronskog poslovanja, prethodno su prošla pažljivu procenu i dokazala da ispunjavaju kriterijume definisane u okviru projekta.
Preduzeća i preduzetnici kojima je dodeljena ova oznaka poverenja dokazali su da: pružaju jasne informacije o svojoj kompaniji, posluju u skladu sa zakonom, pružaju jasne, tačne i detaljne informacije o svojim proizvodima/uslugama i procesu kupovine; informišu potrošače o njihovim pravima koja se odnose na reklamaciju i odustanak od ugovora o kupovini.
Stvaranje e-Trustmark šeme predstavlja deo „e-poverenje“ inicijative koju je Evropska komisija pokrenula sa ciljem da smanji nepoverenje potrošača u elektronsku trgovinu.
Šta predstavlja E-Trustmark?
E- Trustmark je oznaka, slika ili logo u elektronskoj trgovini koji se prikazuje na sajtu neke organizacije čime se potvrđuje da je taj sajt bezbedan za kupovinu. E-Trustmark logo uliva poverenje kupcima i ukazuje im da je bezbedno da posluju sa websajtom na kome je logo prikazan. Postoje dve glavne evropske inicijative za dodelu E-trustmark oznake: E-commerce E-Trustmark i EMOTA Eruopean Trustmark koje su uglavnom tržišno orijentisane.
Skupu su prisustvovali predstavnici Delegacije EU u Srbiji, Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija, Ministarstva privrede, Razvojne agencije Srbije, udruženja za zaštitu potrošača, privatni preduzetnici i mnogi drugi.